Legyél csapatjátékos

Legyél csapatjátékos

Az, hogy milyen az ideális csapatjátékos, természetesen csapat és kultúra függő. 

Patrick Lencioni Az ideális csapatjátékos c. könyvében mégis megkísérli leírni, hogy mi tesz valakit ideális csapatjátékossá.

Nem kell a poszt végére görgetni, leírom már az elején: Lencioni szerint három alapvető készséggel szükséges rendelkezni ahhoz, hogy valaki ideális csapatjátékossá váljon, ezek pedig az alázat, a lelkesedés, valamint a jó emberismeret.

Vagyis:

  • nincs nagy egója
  • keményen dolgozik, és kellően motivált
  • odafigyel a körülötte lévőkre, pozitívan és konstruktívan bánik velük.

Honnan ismerhető fel, hogy valaki rendelkezik-e az alázattal, lelkedessel, illetve a jó emberismerettel, mint alapkészségekkel? A lelkes emberek hajlandóak többet tenni, mint amennyit elvárnak tőlük. Szenvedélyesen szeretik a munkájukat. Azt, hogy valaki alázatos-e, azonban nem mindig egyszerű eldönteni. Lencioni szerint a kellő alázat hiányának jeleit könnyebb észrevenni, ha arra figyelünk, hogy valaki viselkedésében arrogáns, lekezelő, távolságtartó, önző. Akiknek gondjuk van az emberi viszonyokkal, ők maguk valószínűleg mindezt észre sem veszik. Különben minden bizonnyal jobban menne nekik.

De miért is fontos mindez?

Valódi csapatjátékosokkal kevesebb ember több munkát tud egy csapat, egy cég elvégezni. Három összeillő ember több munkát elvégez, mintha lenne egy negyedik, aki nem tartozik közéjük. Az együttműködéshez pedig az alázatra van szükség. Az igazi csapatjátékosok könnyen építenek ki bizalmat, nem hátrálnak meg az egészséges konfliktusok elől, valóban elkötelezettek, számon kérik társaikat, és a csapat eredményeit tartják szem előtt.

Egy cégnél azok a legboldogtalanabbak, akik nem illenek bele a szervezeti kultúrába, mégis maradniuk kell. Tudják, hogy nem tartoznak oda, és mélyen, legbelül nem is akarnak ott lenni. Ha kiderítjük, hogy kik azok, közölhetjük velük, hogy csak akkor maradhatnak, ha megváltoznak és képesek csapatjátékossá válni. Vagy változtatnak a hozzáállásukon, és ezért végül hálásak lesznek nekünk, vagy önszántukból elmennek, és megkönnyebbülnek. És ha egyiket sem választják? Ilyenkor a cég hozza meg a döntő lépést, de őszinte és transzparens vezetői kommunikációval ez gyakran elkerülhető. Egy biztos, az összeférhetetlen embereket megtartani nagyon rossz döntés, mindenki számára.

Jim Collins írja a Jóból kiváló című könyvében, hogy a sikeres vállalatok esetében elengedhetetlen, hogy „a megfelelő emberek szálljanak fel a buszra”, azaz olyan embereket alkalmazzanak, akik illenek a szervezeti kultúrába. Erről sajnos gyakran megfeledkeznek azok a vezetők, akik elsősorban az alkalmasság és szakmai tudás alapján választják ki és veszik fel embereiket.

Vezetőként különösen fontos a három fenti készség, hiszen, ha valaki nem elég lelkes és alázatos, akkor azok sem lesznek azok, akik neki dolgoznának, mert valószínűleg nem ilyen embereket fog felvenni.

Pedig akiben nincs meg az alázat, nem lesz képes beismerni a saját sebezhetőségét, és kiépíteni a bizalmat, így nem fog tudni belemenni az őszinte konfliktusokba és számonkérni másokat. Ráadásul nehezére esik olyan döntések mellett kiállni, amelyek nem a saját érdekeit szolgálják. Aki nem elég lelkes, nem lesz hajlandó részt venni kényelmetlen vitákban, számonkérni a többieken a viselkedésüket, vagy megtenni bármit, hogy a csapat elérje a céljait. Inkább a könnyebb utat fogja választani. Aki pedig nem bánik elég jól az emberekkel, valószínűleg további problémákat generál majd csapatépítés során, különösen, amikor egy konfliktusban tapintatosan és konstruktívan kellene részt vennie, illetve számon kellene kérnie valakin a viselkedését.

Senki sem tökéletes. Még aki általában kellő alázattal rendelkezik, lelkes és jó emberismerő, annak is lehet rossz napja vagy rossz hete, vagy az életének egy nehezebb időszaka. Akik azonban nem rendelkeznek mindhárom jellemvonással, de szeretnének fejlődni, és elkötelezettek a változás iránt, azok jóval több időt, figyelmet és türelmet igényelnek a főnökeiktől, esetleg igénybe vehetnek coachingot is.

A modell gyakorlati alkalmazásáról azonnal alkalmazható kérdéseket és módszereket olvashattok a könyvben. Szívből ajánlom minden kiválasztásért, csapat alakításért, formálásért és fenntartásért felelős vezetőnek.

Az alázat, a lelkesedés és a jó emberismeret a munkahelyen kívül is jelentős értékek. Az ilyen tulajdonságokkal rendelkező házastárs, szülő, barát vagy szomszéd hatékonyabb, inspirálóbb és vonzóbb társaság lesz – akihez szívesen közel kerülnek mások, aki tud másokon segíteni.

Vissza