Hatékony menedzsment

Hatékony menedzsment

Ebben a posztban Ken Blanchard és Spencer Johnson: Egyperces menedzsment című könyvéből adok összefoglalót.

Ma már mind a munkában, mind a magánéletünkben a kiteljesedést keressük. Azt szeretnénk, ha elköteleződhetnénk, ha értelmes munkát végezhetnénk.

Az egyperces célkitűzések tisztázzák, hogy mire kell elsősorban összpontosítani, az egyperces dicséret növeli a bizalmat és az önbizalmat, ami nélkülözhetetlen a sikerhez, míg az egyperces iránymutatás a hibákat veszi célba. Mindhárom elem segít abban, hogy az emberek jobban érezzék magukat, és jó eredményeket érjenek el.

Meglepő, milyen kevés időt vesz igénybe, és mégis milyen hatékony. Sokszor valóban csupán egy perc kell ahhoz, hogy a figyelmet visszairányítsuk a célkitűzésekre, és fontos visszajelzést adjunk az embereknek a teljesítményükről. A három titok a tevékenységeinknek valószínűleg mindössze 20%-át fedi le, mégis a várt eredmény 80%-ának elérését segíti elő.

Az emberek nyilvánvaló élvezettel dolgoznak egy ilyen munkahelyen.

Az egyperces iránymutatás több okból is roppant hatékony. Először is a visszajelzést kis dózisokban adagoljuk, mert a hibákat még a korai stádiumban észleljük. Ha a vezetők idejekorán reagálnának a problémákra, akkor egyszerre csak egy viselkedésmóddal kellene foglalkozniuk, és így a fogadó felet nem sokkolná le a sok információ. A teljesítményértékelésnek éppen ezért egy folyamatnak kellene lennie. Meg akarjuk szüntetni a rossz viselkedést, de a jó munkaerőt szeretnénk megtartani, ezért nem támagjuk le az illetőt csak azért, mert hibázott. Az iránymutatás a tiszteletre és a törődésre épít. Jóval sikeresebb lesz, amennyiben tiszteli azt a személyt, akinek iránymutatást ad.

Az emberek számára az első számú motivációs tényező, ha visszajelzést kapnak az eredményeikről. Tudni akarják, hogyan teljesítenek. A visszajelzés tartja életben az igyekezetet.

Tudják, hogy amikor megdicsérik őket, meg is érdemlik. Ez roppant erősen növeli az önbizalmat. Elég magabiztosnak kell lenni ahhoz, hogy újítsunk, s így egy lépéssel mindig a többiek előtt járunk.

Idővel a kollégák maguk is észreveszik, mikor csináltak jól valamit, és elkezdik megdicsérni magukat.

 

A produktivitás kulcsa az, hogy segítsünk másoknak eljutni addig, hogy elégedettek legyenek magukkal. Vezetőként a feladatunk, hogy megmutassuk nekik, hogyan irányítsák önmagukat úgy, hogy ez még élvezetes is legyen számukra. Hiszen azt szeretnénk, ha a csapatunk tagjai akkor is sikeresek lennének, amikor nem vagyunk jelen.

Vissza